Tarantella II, Swan 37

Tarantella II, Swan 37

S/y Tarantella II, Swan 37-016 oli ensimmäinen vesille laskettu Swan 37 kesäkuussa 1970, ostajana Heinz Ramm-Schmidt. Vuonna 1992 Leif Ramm-Schmidt osti veneen isältään, joten Tarantella II on ollut Ramm-Schmidtin perheen omistuksessa alusta alkaen.

Veneellä on lukuisia voittoja eri kisoissa vuodesta 1970–2012. Kuvassa Tarantella II on matkalla ensimmäiseen Gotland Runt kokonaisvoittoonsa vuonna 1971. Vene oli myös Turun Swan 40-vuotiskisan kokonaisvoittaja vuonna 2006, kuten myös 50-vuotiskisan voittaja vuonna 2016. Miehistön jäsenistä kolmasosa on ollut mukana kisaamassa Swan veneillä jo Tarantella I:n ajoilta vuodesta 1967. Tarantella I (runkonumero 36/001) oli Nautorin ensimmäinen vesille laskettu Swan vene. Kesällä 2018 Nautorin perustaja Pekka Koskenkylä vieraili Tarantellassa, oheisessa kuvassa rakas jälleennäkeminen, jossa mukana hänen ensimmäinen asiakkaansa Heinz Ramm-Schmidt (98) ja hänen kolme purjehtivaa jälkipolveaan.

www.tarantella.fi

S/y Tarantella II, Swan 37-016 was the first Swan 37 to be launched in June 1970, buyer Heinz Ramm-Schmidt.

Leif Ramm-Schmidt took over Tarantella II from his father in the year 1992, thus she has been in the ownership of the Ramm-Schmidt family from the very beginning.

The boat has achieved a great number of victories in different races during the years 1970 – 2012. In the picture, Tarantella II is sailing for her first Over All victory in the Round Gotland Race in the year 1971. She was Over All winner of the Swan 40thAnniversary Regatta in Turku in the year 2006 and also the winner in the 50thAnniversary Regatta in Turku in the year 2016. One-third of the present crew has been racing with Swan boats already from Tarantella I times in the year 1967. Tarantella I (hull number 36/001) was the very first Nautor Swan to be launched. In summer 2018 Pekka Koskenkylä, founder of Nautor Oy, visited Tarantella, in an enclosed picture a dear rendezvous with his first customer Heinz Ramm-Schmidt (98) together with three generations of Ramm-Schmidt sailors.

www.tarantella.fi

Pekka Koskenkylä aboard of the Tarantella II.

Tarantella II in Gotland Runt in 1970.

Leif Ramm-Schmidt, Heinz Ramm-Schmidt, and Olin Stephens on aboard of Tarantella II in Sparkman & Stephens Association’s AGM Meeting in 2005.

Sunchaser, Swan 43

Sunchaser, Swan 43

S&S Swan 43, Sunchaser on Nautorin Pietarsaaressa rakentama ja Sparkman& Stephens suunnittelema laadustaan ja purjehdusominaisuuksistaan maailmankuulu perinteinen purjevene. Vene on valmistettu 12/1969 tyypiltään S&S Swan 43, no 20. 70-luvulla vene on kuulunut St Francis Yacht klubiin, jossa se on kilpaillut menestyksellä mm Big Boat series kilpailuissa ja saanut niistä kunniamainninan ja kyltin veneeseen. Vene on varustettu kilpailukäyttöön ja siinä on titaanista tehdyt päävinssit kannella. Vinssit ovat kytketty yhteen, joten käännökset ja purjeiden säädöt voidaan tehdä nopeasti. Miehistönä tässä venessä on ollut 9-11. Keulakannella 2-3, keskiveneessä 3, isopurjeensäätö istuinlaatikosta, ruorimies, navigaattori ja kippari. Kilpailut San Franciskon lahdella tapahtuivat ykeensä 20-25 solmun tuulessa,mutta joskus yltyi 35 solmuun. Silloin paikat ja purjehdustaito saattoi olla kovilla.

Tuonti Suomeen

Sunchaser on hankittu 2009 San Franciscon pohjoispuolelta Coos Baysta. Sieltä se tuotiinttiin maantiekuljetuksena USA:n itärannikolte ja sieltä edelleen laivalla Raumalle ja Paraisille kunnostettavaksi.

Kunnostus

Talven 2010 aikana vene koki täysremontin. Kannen tiikkipinnoitus uusittiin. Sisustuksessa uusittiin kokonaisuudessaan kattopaneelit, joitakin kappeja ja ovet. Osa seinien vaneerien pinnoituksesta oli vaurioitunut niin, että ne oli uusittava. Lattiat olivat kuluneet pahoin, mutta Nautor on aikoinaan tehnyt turkkilevyvanerit massiivi tiikistä, joten ne pystyi hiomaan ja lakkaamaan uuden veroiseksi.

Tekniikka

Tekniikka korjattiin niiltä osin kuin se oli tarpeellista. WC:n korjattiin täysin ja veneeseen lisättiin uusien määräysten mukainen septitankkijärjestelmä. Kromatut osat pinnoitettiin uudelleen. Mittaristot kunnostettiin alkuperäiseen asuun. Käytöstä poistunut Loran-C järjestelmä ja radiosuuntima laitteisto korvattiin uudella GPS navigaattorijärjestelmällä. Moottori oli hyvässä kunoossa ja viimeisellä moottrorilla Perkings 4-108 oli ajettu vain 470 h 20 v aikana ja siihen uusittiin vain pakoputkiston äänenvaimennin.