Yhdistys

Sparkman & Stephens Association, Suomen yhdistys

Sparkman & Stephens -yhdistys on maailmanlaajuinen yhteisö, joka muodostuu New Yorkissa suunniteltujen Sparkman & Stephens -veneiden omistajista ja ihailijoista. Yhdistys perustettiin Englannissa Cowes Classic Rally’n yhteydessä vuonna 1993 ja se laajeni nopeasti useisiin maihin. Jäsenillä on yhteisenä tekijänä kiinnostus nopeisiin, merikelpoisiin ja kauniisiin Sparkman & Stephens -veneisiin. Yhdistyksen vuosikokous pidetään yleensä lähialueella Euroopassa. Suomessa S&S-yhdistys on toiminut lähes 20 vuotta.

Yhdistyksemme tavoitteena on upeiden S&S-veneiden näkyvyyden ja purjehduksen edistäminen sekä omistajien yhteistyö niin purjehduksessa kuin veneiden kunnossapidossa. Tavoitteena on lisäksi saada kaikki Suomessa purjehtivat S&S-veneet ja niiden omistajat jäseniksi täydentämään kansainvälistä rekisteriä. Pidämme yhdistyksen upeaa lippua styyrpuurin saalingin alla. Jäseniä on Euroopassa, Australiassa, USA:ssa sekä Japanissa yhteensä noin 300. Suomi on hyvin edustettu: yhdistykseen rekisteröityjä Sparkman & Stephens -veneitä purjehtii vesillämme lähes 90.

Suomessa valtaosa yhdistykseen kuuluvista veneistä on ns. Classic Swaneja eli Sparkman & Stephens -toimiston suunnittelemia ja Nautorin vuosina 1967-1982 rakentamia 36-47 jalkaisia sarjaveneitä, Eino ”Eikka” Antinojan rakentamia S&S 6.6 ja Antilla veneitä, Ruotsissa rakennettuja IW 31 veneitä, S&S 34 ja 40 veneitä, Sandell & Mäntymäen rakentama Blue Bird 25 sekä useita asiakkaille suunniteltuja veneitä. Monet todellisia venesuunnittelun ja -rakentamisen helmiä.

Suomen Sparkman & Stephens -yhdistyksen toiminta on hyvin aktiivista, joten jäsenillä on erinomainen mahdollisuus vaihtaa kokemuksia purjehduksista ja veneiden ylläpidosta. Suomen yhdistys kokoontuu kolmasti vuodessa: remonttikokous marraskuussa, matkakertomuskokous maaliskuussa ja Eikan Kryssi –kisan merkeissä elokuussa. Kisa purjehditaan kryssivoittoisena venesuunnittelijaa em. kunniapresidentti Olin Stephensiä ja veneenveistäjää edellä mainittua kunniajäsen Eikkaa muistellen.