Tungu, Antilla 30

Tungu, Antilla 30

Vene tunnetaan Suomen purjehdusurheilun historiassa paremmin alkuperäisen tilaajansa Keijo Petäjän sille antamalla nimellä Marjo 3. Tämä on ensimmäinen Antilla 30 tavaramerkillä valmistunut vene. Se laskettiin vesille 1973.

Eino Antinoja oli valmistanut samaa runkoa jo aikaisemmin tavaramerkillä S&S 6.6. (numero tulee IOR mittaluvusta). Venettä kehitettiin tekemällä siihen kokonaan uusi kansirakenne. Antilla 30:n avotila on suurempi kuin S&S 6.6:ssa, mutta korkeamman ylärakenteen takia sisätila on hieman korkeampi. Veneeseen tehtiin myös muutamia muita teknisiä muutoksia, jotka sallivat samalla mittaluvulla jalan pitemmän maston ja vastaavasti suuremman purjepinta-alan.

Muutokset suunnitteli veneen tilaaja arkkitehti Keijo Petäjä. Omaan veneeseensä hän suunnitteli myös one-off sisustuksen, joka on rakennettu paikalleen mahonkivanerista. Sarjatuotannossa valmistuneissa Antilloissa on useita erilaisia sisustusvariaatioita, mutta useimmat niistä on toteutettu lujitemuovisilla sisämoduuleilla.

Marjo 3 oli Keijo Petäjän kipparoimana aikansa menestyksekkäin suomalainen puolitonnari. Veneessä oli erittäin suuri Hoodin valmistetta oleva purjegarderobi.

Keijo Petäjän kuoleman jälkeen perilliset myivät veneen haminalaiselle merikapteeni Jarkko Kukkoselle. Omistajien nimenomainen toivomus oli, että veneelle tulee antaa uusi nimi ja Kukkonen risti sen Tunguksi. Kukkosen perheeltä Tungu siirtyi 1994 nykyisille omistajilleen Ari ja Vesa Mäkelälle, nyttemmin jo edesmennyt isämme oli aikanaan myös veneen osakkaana.

Vene on läpikäynyt perusteellisen kunnostuksen, mutta sen tyyli ja mahdollisuuksien mukaan myös varustus on edelleen hyvin alkuperäinen.  Siellä missä tekniikkaa on jouduttu uusimaan, olemme pyrkineet mahdollisimman pitkälti säilyttämään tyylin. Alkuperäistä irtaimistoa on runsaasti varastoituna mm. kaikki veneen mukana tulleet alkuperäiset Hood -purjeet. Niistä kovan tuulen spinnu ja myrskyfokka ovat edelleen aktiivikäytössä.

Vasta 2014 veneeseen asennettiin rullagenoa. Moottori oli vuoteen 2000 saakka alkuperäisen mallinen Yanmar YSE 8 (ei kuitenkaan alkuperäinen yksilö), sittemmin se on vaihdettu tehokkaampaan 16 hp koneeseen.

Omassa käytössämme Tungu on matkavene, joka on kiertänyt paitsi Suomen ja Ruotsin saaristoa, myös Eestin rannikkoja, Riianlahtea ja Eteläistä Itämerta.

Merike, Antilla 30

Merike, Antilla 30

Merike on tyypiltään Antilla 30. Vene on valmistunut vuonna 1981 ja lienee viimeinen Esko Antinojan AA-Boatin rakentama Antilla. Vene siirtyi jo vuonna 1984 ensimmäiseltä omistajalta seuraavalla, joka puolestaan purjehti sillä vuoteen 2011, jolloin nykyinen omistaja hankki veneen. Tällöin veneen nimi Merike II lyheni nykyiseen muotoonsa.

Veneen sisustus on suunniteltu cruising-käyttöön ja eroaa joiltakin osin normaalista Antillasta. Sisustuksessa ei ole käytetty lujitemuovimoduleita, vaan mahonkivaneriset kalusteet on laminoitu suoraan runkoon kiinni. Etulaipio on heti maston takana ja sen taakse, stypuurin puolelle, on rakennettu erillinen WC-komero. Sisustuksen on mahdollisesti rakentanut V. Honkasalo Sammatista.

Takila on tuettu kaksilla sivuvanteilla, jotka kiinnittyvät samaan rustiin, joka puolestaan ankkuroituu päälaipioon. Alkuperäinen puomi on vaihdettu modernimpaan ja rullalla olevan keulapurje on WB-Sailsin 140%:n rolleri. Keulapurjeen jaluspisteitä voi säätää taljalla kaukalosta. Keulapurjeen käsittelyn helpottamiseksi vinssit on vaihdettu Anderssenin 40 ST-vinsseihin.

Veneen alkuperäinen Vire-moottori vaihtui omistajanvaihdoksen myötä Volvon 2002:een, joka oli käytössä vuoteen 2006 asti. Nykyinen kone on Beta-Marine 20. Meriken kotisatama on Vuosaaren Venekerho.