Marimba, Bluebird 25

Marimba, Bluebird 25

Vene poikkeaa muista sarjavalmisteisista BB 25:ta kevyemmän rakenteensa (n. 500 kg) ansiosta. Rakennuttaja Per-Olof Karlsson toimi Lloyd´s Registerin Turun konttorin tarkastajana, ja laati m.m. rakennelaskelmat Eivind Stillin Finn Fire 33 varten (prototyyppi voitti ¾-tonnareiden MM-kisat 1977). Finn Firestä Karlsson sovelsi Blue Bird 25:n runkoon ja kanteen stringerimodulin ja Rowing-mattoa, jotka muista BB25:tä puuttui. Täten tästä ”one off-sarjavveneestä” tuli kevyempi ja noudattaa aika tarkkaan S&S:n alkuperäislaskemien painoa. Kevyedestä johtuen veneesen lisätttiin n. 100 kg kölipainoa evään alaosaan. Vene on siis todennäköisesti muita sarjarakenteisia sisariaan jäykempi. Myöskin sisustus poikkeaa jonkin verran muista sarjaveneistä ja on silloisen Turun venetelakan sisustajan rakentama. Karlson osallistui itse aktiivisesti veneen rakentamiseen.

Alkuperäinen omistaja kilpaili alkuvuosina aktiivisesti, sen jälkeen vene on ollut matkailukäytössä.

Nykyinen omistaja poisti vaurioituneen Vire-sisämoottorin ja asensi perään tilapäisenä ratkaisuna 8 hv Honda perämoottorin. Tämä tilapäinen ratkaisu on toiminut niin hyvin, m.m. suoden tilaa elintarvikkeille istumakaukalon alle, että se on jäänyt pysyväksi.

S&S-historiaa ajatellen on ehkä kiinnostavaa että BB25 rakennettin Lloyd´s Registerin pienvenessäntöjen mukaisesti. LR:n Turun konttori oli aktiivisest mukana koko suunnittelu- ja valmistusprosessin aikana (ensimmäinen BB 25 esiteltiin Helsingin venemessuilla vuoden 1973 alussa). Alkuperäisomistaja toimi Lloyd´s:in yhteyshenkilönä, ja kun ostin veneen sain kaksi paksua Monopolmappia joissa on ilmeisesti täydellinen luokituslaitoksen, S&S:n ja telakan kirjeenvaihto veneen suunnittelusta aina sarjvalmistukseen. Aineistosta löytyy m.m. yksityskohtaiset linja-, riki ja eri yksityiskohtien rakennepiirustukset, materiaalspesifikaatiot y.m.

FIN 1195  S&S Blue Bird 25 “Marimba”, original name “Lady Bump”, built in 1979

The “Marimba” differs from other production BB 25-yachts from Sandell&Mäntymäki of Turku (abt 33 pcs) because of its lighter displacement (abt 400 kgs saved total displacement with abt 100 kgs heavier keel ).

Orderer/Owner Mr. Per-Olof Karlsson was a surveyor at Lloyd´s Register´s Turku Office. He performed the strength calculations and scantlings for Eivind Still´s Three Quarter Tonner Finn Fire 33, which won the ¾-ton World Cup in 1977. Mr. Karlsson applied these calculations to the hull and deck of his BB 25 to be, including in a stringer module in the hull and use of rowing fiberglass, which wasn´t part of other production BBs. His “one-off series produced boat” was abt 500 kgs lighter than the serial boats, which is quite close to what the original S&S design stipulated. Because of the lightness abt 100 kg led was added to the bottom of the original keel to compensate for decreased stiffness. “Marimba” is thus presumably stiffer than her serial produced sisters. The interior also differs from serial production boats and was handmade by a skilled interior carpenter. Mr. Karlsson played an active role in the construction of his yacht at the Sandell&Mäntymäki yard.

The serial produced boats of Sandell&Mäntymäki all had dark blue hulls, Mr. Karlsson, however, preferred the “Swan look” with a white hull and two blue waterlines. (Other BBs with white hull exist, but they are later one-offs built after Sandell&Mäntymäki was ceased and the molds were used by single builders for yachts of varying quality. Some of these yachts were built with a different deck mold giving a considerably higher and wider – and less aesthetic – deckhouse.)

Mr. Karlsson used his yacht for racing during the first years, since then it has mainly been used for cruising.

The present owner removed the faulty Vire engine from the boat, and as a provisional solution, an 8 HP Honda outboard was fitted. This provisional solution has worked so well, giving space for food stowage under the cockpit, that it has become permanent. 

Thinking of S&S history it might be of interest that Sandell&Mäntymäki produced the BB 25 in compliance with Lloyd´s Register´s rules for small craft. LR:s Turku Office and Mr. Karlsson were actively involved during the design and production process (the first BB25 was introduced at Helsinki Boat Fair in 1973). When I bought the yacht from Mr. Karlsson in 2000 he presented me documentation of complete correspondence between S&S, LR and Sandell&Mäntymäki including design and production details. These include detailed line, rigging and detail drawings, specifications of materials to be used and even some handmade corrections to drawings made at the S&S office.

Taidot

Lähetetty

9.12.2018