Marimba, Bluebird 25

Marimba, Bluebird 25

Vene poikkeaa muista sarjavalmisteisista BB 25:ta kevyemmän rakenteensa (n. 500 kg) ansiosta. Rakennuttaja Per-Olof Karlsson toimi Lloyd´s Registerin Turun konttorin tarkastajana, ja laati m.m. rakennelaskelmat Eivind Stillin Finn Fire 33 varten (prototyyppi voitti ¾-tonnareiden MM-kisat 1977). Finn Firestä Karlsson sovelsi Blue Bird 25:n runkoon ja kanteen stringerimodulin ja Rowing-mattoa, jotka muista BB25:tä puuttui. Täten tästä ”one off-sarjavveneestä” tuli kevyempi ja noudattaa aika tarkkaan S&S:n alkuperäislaskemien painoa. Kevyedestä johtuen veneesen lisätttiin n. 100 kg kölipainoa evään alaosaan. Vene on siis todennäköisesti muita sarjarakenteisia sisariaan jäykempi. Myöskin sisustus poikkeaa jonkin verran muista sarjaveneistä ja on silloisen Turun venetelakan sisustajan rakentama. Karlson osallistui itse aktiivisesti veneen rakentamiseen.

Alkuperäinen omistaja kilpaili alkuvuosina aktiivisestei, sen jälkeen vene on ollut matkailukäytössä.

S&S-historiaa ajatellen on ehkä kiinnostavaa että BB25 rakennettin Lloyd´s Registerin pienvenessäntöjen mukaisesti. LR:n Turun konttori oli aktiivisest mukana koko suunnittelu- ja valmistusprosessin aikana (ensimmäinen BB 25 esiteltiin Helsingin venemessuilla vuoden 1973 alussa). Alkuperäisomistaja toimi Lloyd´s:in yhteyshenkilönä, ja kun ostin veneen sain kaksi paksua Monopolmappia joissa on ilmeisesti täydellinen luokituslaitoksen, S&S:n ja telakan kirjeenvaihto veneen suunnittelusta aina sarjvalmistukseen. Aineistosta löytyy m.m. yksityskohtaiset linja-, riki ja eri yksityiskohtien rakennepiirustukset, materiaalspesifikaatiot y.m.

Taidot

Lähetetty

9.12.2018

Taidot

Lähetetty

9.12.2018