Kuvagalleria

 


Klikkaa kuvaa

  • Adelfe, Swan 36, runko no 002, valm 1967

  • Swan 36, runko no 002, valm 1967

  • Swan 36, runko no 002, valm 1967

  • Swan 36, runko no 002, valm 1967

Adelfe

Swan 36 ”Adelfe” rakennettiin Nautorilla 1967 runkonumerolla 002 mutta lähti veistämöltä keskeneräisenä ja sai odottaa suojassa yli kaksi vuosikymmentä ennen vesillelaskua 1990. Adelfe on siis toinen Nautorin koskaan rakentama vene ja viimeinen koskaan vesillelaskettu S&S Swan. Veneen toinen omistaja on purjehtinut 17 vuoden aikana 25000 mailia ja asunut veneessä yhteensä kahden vuoden ajan. Adelfe on luonteeltaan jäykkä, nousee kryssissä korkealle, on miellyttävä ja merikelpoinen purjehtia mutta tarvitsee oikeankokoisen keulakolmion parhaan suorituskykynsä saavuttaakseen. Veneellä on kilpailtu kohtuullisella menestyksellä. Vuosien aikana on tehty vähitellen koko veneen korjaus- ja uusimisremontti mutta pyritty säilyttämään alkuperäiset ratkaisut. Purjehdusergonomiaa on parannettu. Adelfen purjehtiminen on suuri nautinto. Olin Stephens sanoi minulle purjehtivia veneitä katsellessamme laivan reeliinkiin nojaten matkalla Cowesiin.” The size really doesn't matter. The pleasure of sailing is best on a 33feet boat”.


Klikkaa kuvaa

  • Aranne

    Aranne

  • Aranne

    Aranne

  • Aranne

    Aranne

  • Aranne

    purjepiirustukset

  • Aranne

    purjepiirustukset

Aranne

Design #2091 runko valmistettiin Finn Craftin telakalla. Plugi, joka ilmeisesti vielä purjehtii, tehtiin mahongista. Vuonna 1976 oli kolme venettä työn alla, mutta Ghambergin kaksosten vetämä telakka meni konkurssiin runkojen valmistuttua. B-H Johansson Kråkössä teki sisustuksen ja kannen, samoin sisarveneeseen, joka on nykyään Yhdysvalloissa. Rikin teki Einari Heikkinen Hangosta. Muotit menivät konkurssissa Ranmarinaan, jossa tehtiin muutama vene. Peräsinlapaa suurennettiin 2001 ja runko sai epoksia vesirajan alle sekä uuden maalipinnan vuonna 2009. Tästä osoitteesta lisäinfoa!


Klikkaa kuvaa

  • Avilion

    Avilion

  • Avilion

    Avilion

  • Avilion

    Avilion

Avilion

Swan 43/22. 1969, S&S design #1973. Vene myytiin alkujaan Etelä-Afrikkaan, jolloin vene sai nimekseen Avilion II. Nuoruudessaan Avilion on osallistunut mm. Cap Town- Rio de Janeiro ja Captown St-Helena valtamerikilpailuihin. Swan 43:n maine on ollut kova Etelä Afrikassa, jossa purjehdusvedet eivät ole kevyemmästä päästä. Suomeen vene palasi 2011. Kotisatama on Inkossa Eikan paikalla. Swan 43 on helposti yksinkin kallittavissa. Se on suuntavakaa ja sen fluch deckillä on helppoa ja turvallista työskennellä pahemmassakin kelissä.

Veneen kunnostus on aloitettu keräämällä takaisin veneestä maailman merille hävinnyttä Nautorhelaa. mm New Yorkista, San Diegosta, Yxpilasta ja Inkoosta sekä toisista Swaneista. Venee alkuperäinen Perkins on myös perusteellisesti kunnostettu. Kesä 2013 purjehdittiin kuitenkin ilman konetta ja kokemus oli niin miellyttävä, että heräsi ajatus jos vaikka dieseliä ei veneeseen enään asennetakkaan.


Klikkaa kuvaa

  • Blue Jay

    Blue Jay

  • Blue Jay

    Blue Jay

Blue Jay

s/y Blue Jay, Swan 37 rakennusvuosi 1970, runkonumero 2.


Klikkaa kuvaa

  • Cantana

    Cantana

Cantana

Swan 36 on valmistunut 1969 runkonumerolla 56. Vene myytiin silloin Ranskaan, jossa sillä purjehtivat peräkkäin kaksi hammaslääkäriä. Pisin matka lienee ollut Kreikkaan ja takaisin.

V. 1987 päättivät kaksi venealan yrittäjää, Jouko Lindgren ja Joni Leeve ostaavanhan ja mielellään huonokuntoisen Swanin ja tuoda se Suomeen kunnostettavaksi. Cantana löytyi Ranskan Välimeren rannalta, St Cyprienin kalastajakylän satamasta, ja se purjehdittiin samana syksynä Suomeen.

Entisöintiin käytettiin 1200 h jolloin vene maalattiin, kansi hiottiin ja juokseva riki vaihdettiin. Samalla uusittiin mm. kaikki kaapelit ja moottori. Entisöinnin tavoite oli kerätä kokemuksia tämäntyyppisistä töistä ja sen jälkeen myydä vene.

V. 1989 Fredrik Ekström osti veneen mutta jo seuraavana syksynä hän tarjosi sitä minulle, koska se oli osoittautunut turhan ahtaaksi hänen suurelle perheelleen. Vuodesta 1990 alkaen olen purjehtinut sillä 36 000 nm sisältäen vuosina 2009-2010 tehdyn 12350 nm pituisen Atlantin kierroksen. Matkallamme kirjoitin myös blogia, jota voi vilkaista sivuilla www.cantananatlantinkierros.blogspot.com

Vene on käynyt näinä vuosina läpi perusteellisen entisöinnin ja on nyt paitsi purjehdusominaisuuksiltaan myös tekniikaltaan huippukunnossa.

Cantanaa käytetään nykyisin lähinnä matkapurjehdukseen Itämeren alueella mutta myös kohtalaisella menestyksellä kerhomme, Laurinlahden Venekerho ry, sisäisissä kilpailuissa.


Klikkaa kuvaa

  • caid

    caid

  • caid

    caid

  • caid

    caid

  • caid

    caid

  • caid

    caid

CAID

CAID on kahdestoista Swan 431 kaikkiaan 32 rungosta jotka valmistettiin Nautorilla 1976-1978 S&S:n piirustusten mukaan (#2238-C1).

CAID siirtyi italialaisen lipun alta suomalaisen vastaavan suojiin vuonna 2011 toteutettuamme unelman omasta S&S klassikosta. Veneellä on ollut asiaansa vihkiytyneitä omistajia jotka ovat onneksemme ylläpitäneet sitä resurssejaan säästelemättä. CAID onkin nyt teknisesti varsin hyvässä kunnossa, kosmeettista tehtävää klassikossa tietysti riittää.

Pidimme venettä Italiassa pari vuotta ja nautiskelimme täysin sydäminen alueen suotuisasta ilmastosta. Vene on nyt kotimaassa ja sitä uusitaan edelleen sen arvon mukaisesti oikein osin ja menetelmin.

Sailing with CAID: video

Maintenance: video


Klikkaa kuvaa

  • Carly

    Carly

  • Carly

    Carly

  • Carly

    Carly

Carly III

Swan 43/018 year 1969.

Carly III was originally branded as a PJ 43 for USA markets and started as a racing boat on the big lakes in USA. After a racing period, in the end of 1970’s she continued ocean racing and globetrotting from New Orleans. In the 1980’s she moved to Denmark and was for the first time refurbished in Walsted Baadeverf.

Year 2000 she was brought to Finland by Fredrik Ekström. First she was refurbished and structurally reinforced and modified in Nautor Yxpila. Current owners have then continued refurbisihing, updating, especially to the electronics and navigation systems.

Today, she is a very thoroughly, but carefully to original lay-out and contemporary style refurbished classic S&S offering unique, fast and powerful sailing performance and eye-catching, stunning looks.
Beside of a beautiful interior, this unique yacht offers a very extensively reinforced hull and structures and custom made fittings. Other modifications include e.g. modified and deeper keel (1150 kg extra) and deeper rudder to match the new modified 20 meter Huisman 3-spreader rig and oversized deck gear and Perkins M65 engine and hydraulic gearbox for blue-water sailing in demanding areas. For one-man or family sailing she also has the strongest Jefa DD2 direct drive autopilot installed, controlled via Garmin autopilot system.

The current displacement is 13 tons, ballast being 6 tons and draught 2,45m. Latest LYS given is 1.29.


Klikkaa kuvaa

  • Catharina II

    Catharina II

Catharina II

Catharina II Onaksessa 27.8.2013


Klikkaa kuvaa

  • Chariot Of Fire

    Chariot Of Fire

  • Chariot Of Fire

    Chariot Of Fire

  • Chariot Of Fire

    Chariot Of Fire

Chariot Of FIre

Swan 41:n (S&S #2150) ensiesittely tapahtui 1973 ja se on järjestyksessään yhdeksäs Sparkman & Stephensin suunnittelupöydältä Nautorille tuotantoon lähtenyt malli. Swan 41:n syntyhistoriaan liittyy mielenkiintoisia yksityiskohtia, joita hieman valotetaan seuraavassa.

Sparkman & Stephens otti epätavallisen askeleen kyseisen mallin suunnittelussa ja antoi harkiten valitun kilpapurjehtijan Bob Jonesin käyttää tulevan Swan 41:n linjoja alumiinisen Admiral's Cup one-offin rakentamiseen. Huikean kisamenestyksen saanut Gunfleet of Hamble (S&S #2120) sai vuotta myöhemmin huomata 1974 Admiral's Cupissa kilpailevansa sarjavalmisteisten lasikuituisten sisariensa Swan 41:n kanssa.

Huikeiden purjehdusominaisuuksien lisäksi Sparkman & Stephens varmisti Swan 41:n toimivat sisätilat skaalaamalla tilajärjestelyt vuotta aikaisemmin lanseeratusta suuren suosion saaneesta Swan 44:sta. Takaosastaan syvä runko, hivenen eteenpäin työnnetty salonki ja jyrkähkö istumakaukalon etupuolelle kansiluukun kautta tehty sisäänkäynti edustivat uutta ajattelua racer/cruiser tilankäyttössä. Ensimmäistä kertaa tämän kokoluokan Swanissa oli oikea seisomakorkuinen takakajuutta.

Jotain erityistä oli syntynyt... Olin Stephens otti heinäkuussa 1973 ensi kertaa Rod veljensä mukaan Pietarsaareen koepurjehtimaan uunituoreen Swan 41:n.

s/y CHARIOT OF FIRE on valmistunut maaliskuussa 1976 ja on runkonumeroltaan #49. Kaikkiaan tätä mallia on rakennettu 61 kappaletta. Kaksi ensimmäistä vuottaan vene oli saksalaisessa omistuksessa ja sitten kahdella suomalaisella ennen nykyistä omistajaperhettä, jonka omistukseen alus siirtyi loppukesästä 2012.

Vene on edellisen omistajan toimesta purjehtinut mm. Välimerelle ja ollut talvisäilytyksessä Böbs Werfillä Travemundessä, jossa veneeseen on tehty mittava refit: -uusi tiikkikansi alipainemenetelmällä alkuperäisen Nautorin mallin mukaan - koneen vaihto - rullalaite - autopilotti - uusi ankkurivinssi - uusi jääkaappi Nykyisen omistajan toimesta veneeseen on asennettu mm. seuraavaa: -PC-pohjainen navigointijärjestelmä langattomalla ulkonäytöllä - Webasto 5500 evo lämmittin - osittain uusi sähköjärjestelmä


Klikkaa kuvaa

  • S/Y Circe III

    Sparkman & Stephens Pilot Class Yawl

  • S/Y Circe III

    Sparkman & Stephens Pilot Class Yawl

  • S/Y Circe III

    Sparkman & Stephens Pilot Class Yawl

Circe III

Sparkman & Stephens Pilot Class Yawl Design #1219 Pituus: 10,82 m Leveys: 2,92 m Syväys: 1,60 m Paino: 6,2 t Purjepinta-ala: 56 m2

Circe III tunnetaan myös vihreänä Circenä. Sen rakennutti itselleen vuonna 1961 kuulu purjehtija Sven Grönblom Gustav Plymin Neglingevarvet-telakalla Ruotsissa. Circen runko on mahonkia tammi- ja teräskaarilla, kansi ja kansirakenteet puolestaan tiikkiä. Telakalla rakennettiin kolme samanlaista joolia; niistä Ilderim purjehtii edelleen Suomen lipun alla. Sven Grönblom kilpaili Circellä, joskin se oli myös sisustettu mukavaksi myös pitkiä lomapurjehduksia. varten. Vuonna 1967 Grönblom rakennutti itselleen toisen S&S-veneen, joka sai myös nimekseen Circe ja joka tunnetaan myös valkoisena Circenä.

Vihreä Circe myytiin Lars Wiklundille, joka nimesi sen Klara-Mariaksi. Wiklund purjehti Klara-Marialla 30 vuotta, kunnes alkuperäisen rakennuttajan vävy Kaj Luotonen sai mahdollisuuden hankkia veneen takaisin sukuun. Luotonen palautti veneen nimen Circeksi ja lisäsi loppuun numeron III, jotta se erottuisi edelleen purjehtivasta valkoisesta Circestä. Kaj Luotonen myi Circen vuonna 2004 John Lasseniukselle, jolta nykyiset omistajat hankkivat veneen vuonna 2008. Klara-Maria (Circe III) talvehti monta vuotta Leppäluodon Telakalla Pietarsaaressa, Wiklund seilasi Suomessa vaikka asui ulkomailla, ja veneen piti olla vedessä, katsastettu ja lähtövalmis kun hän saapui. Toinen hänen käyttämä talvipaikka oli Wileniuksen Telakka Porvoossa.


Klikkaa kuvaa

  • Dictator

    Dictator

Dictator

"Dictator" Swan 38 S&S 003/1974, rakentaja Nautor, Pietarsaari. Vene on valmistuttuaan myyty suoraan Pohjois Irlantiin? tarkentamattomien tietojen mukaan. Sieltä vene oli kulkenut Espanjan rannikolle josta kaksi suomalaista osti veneen yhteisomistajuuteen ja kotisatamaksi tuli Helsinki. Toinen omistajista oli valmis luopumaan veneen omistajuudesta vuonna 2005 jolloin veneen kotisatamaksi tuli Rymättylä. Veneeseen tehtiin vuosina 2005-2006 mittavat ehostustoimenpiteet alkuperäistä henkeä säilyttäen. Veneestä on laadittu Nautor tarkastajan yksityiskohtainen tarkistuslista ja todettu veneen yleisilmeen olevan erittäin hyvä. Nykyiset omistajat ostivat veneen vuonna 2009 syksyllä ja nykyinen kotisatama on Rymättylä. Veneen nimestä syntyi hieman keskustelua ostotilanteessa, mutta kun meille selvisi että vene oli valmistuessaan Nautor:in esitteissä oleva swan 38 ja alkuperäinen nimi on "Dictator" oli asia ratkaistu. Veneen nimeä ei muuteta. Venettä käytetään pääosin retkipurjehdukseen itämeren alueella ja kilpapurjehduksiin osallistuminen on toteutettu lähinnä ystävien tapaamismerkeissä.


Klikkaa kuvaa

  • S/Y Duette

    Swan 37

Duette

Swan 37 Nautor no. 37/009 1970 L-3329, A 50609

Ensimmäiset omistajat käyttivät kilpaveneenä jolloin 1970 – 1980 osallistui mm. Fastnet ja Round Britain ym. avomerikilpailuihin nimellä S/Y Duette. Rek no K2806. Seuraava omistaja käytti 1980 -1983 venettä matkaveneenä Englannin ja Euroopan lähialueiden vesillä. Nykyiset omistajat ostivat veneen englantilaiselta omistajalta 30.09.1983. Suuremmat korjaukset 1990 –luvulla:

  • vaihdettiin moottori Volvo 2003
  • asennettiin teak kansi
  • maalattiin runko
  • kunnostettiin sisustus
Käyttö matkapurjehdukseen koko Itämeren alueella. Nyttemmin pääasiassa Suomen saaristossa. Siirtyy asteittain yhä enemmän seuraavan sukupolven käyttöön.


Klikkaa kuvaa

  • Helenita Blue

    Helenita Blue

  • Helenita Blue

    Helenita Blue

Helenita Blue

Vene on tyyppiä Bluebird 25, runkonumeroltaan 003 ja rakennettu Sandell & Mäntymäen veistämöllä Turussa vuonna 1973. Veneen alkuperäinen nimi oli Indigo ja omistaja Henrik Ingman, joka tiettävästi osallistui veneellä ainakin Gotland Runt kisaan. Veneellä on ollut Ingmanin jälkeen muutama omistaja Turun seudulla, jolloin sen nimeksi oli vaihtunut Yogurie, ennen kuin se siirtyi Heleniusten käyttöön vuonna 2003 ja uudelleen nimettiin. Nykyisin vene on useamman perheenjäsenen yhteisessä retki- ja matkapurjehduskäytössä. Kesäisin kotisatama on Nauvossa ja talvisin vene on telakoitu Turussa.

Vene oli hankittaessa vuonna 2002 aika lailla alkuperäisessä kunnossa. Veneen alkuperäinen Vire moottori on vaihdettu uuteen Kubota diesel koneeseen samoin kuin osa purjeista sekä kajuutan sisustusta on ehostettu alkuperäisestä melko pelkistetystä tyylistä.


Klikkaa kuvaa

  • Ilona Tuulikki

    Ilona Tuulikki

  • Ilona Tuulikki

    Ilona Tuulikki

Ilona Tuulikki


Klikkaa kuvaa

  • Inkeri

    S&S 6,6

  • Inkeri
  • Inkeri

Inkeri

Vene on tyyppiä S.S 6,6. Sen suunnittelija on Sparkman & Stephensin suunnittelutoimisto New Yorkissa. Suunnitteluvuosi on 1970 ja vene on laskettu vesille 1971. Rakentaja on Eino Antinoja, AA-Boats, Inkoo

Vuosaaren Venekerho (VVK). Veneen hankintavuosi 1978, edellinen omistaja Christian Lax, joka todennäköisesti on ollut 2. omistaja.

Veneen tiedot:
Pituus: 9,10, Leveys: 8,24, Syväys: 1,65, Uppouma: 3,8 t, Isopurjeen pinta-ala: 19,0 m^2, Genoan pinta-ala: 30,3 m^2, Spinaakeri: 62,2 m^2. IMS GPH 728,5 (v. 2012), LYS 1,08 (v. 2012). Runko on valkoinen sinisellä raidalla ja kansi myös valkoinen. Moottori: Yanmar 1GM10, 9 hv.

Muita tietoja: Alkuperäisestä poiketen veneessä on kahdella saalinkiparilla varustettu masto. Veneellä on voitettu useita Suomen mestaruuksia, SM IMS-4 1995,1998 ja SM IMS-3 2001, 2002. ja muita palkintosijoituksia Suomen mestaruuksissa ja lukuisissa kilpailuissa. Veneelle myönnettiin vuonna 2013 Global Challenge Cup-palkinto (Sparkman&Stephens Association) ensimmäisestä sijasta Helsinki-Tallinna Race v. 2012.


Klikkaa kuvaa

  • Joy

    S&S 34

  • Joy

    S&S 34

Joy


Klikkaa kuvaa

  • Kuohuneiti

    Kuohuneiti

  • Kuohuneiti

    Kuohuneiti

  • Kuohuneiti

    Kuohuneiti

  • Kuohuneiti

    Kuohuneiti

Kuohuneiti


Klikkaa kuvaa

  • Leda

    Swan 36

  • Leda

    Swan 36

Leda

“Leda” Swan 36 S&S 52/1969, rakentaja Nautor, Pietarsaari. Vene on valmistuttuaan myyty suoraan Englantiin ja nimeksi on silloin tullut “Allamanda”. Omistajana on ollut yksityinen henkilö. Vuonna 1972 “Allamanda” myytiin kolmen henkilön yhteisomistukseen. 1975 yksi omistajaryhmän jäsenistä lunasti veneen itselleen. Kolmen vuoden kuluttua 1978 vene myytiin jälleen. Lontoossa asunut uusi omistaja rekisteröi veneen uudeksi nimeksi “Salamanda of Hamble”. Vene on koko Englannin aikanaan ollut Southampton/Hamble –alueella. Sitä on käytetty ahkerasti kilpailutarkoituksiin, mm. klubipurjehduksiin. Suomeen vene ostettiin Hamblesta vuonna 1987 kesällä. Edellinen omistaja ei myynyt nimeä, ja uudeksi nimeksi löytyi sopiva nimi mytologiasta, “Leda”.

Ensimmäisenä talvena vene ehostettiin perusteellisesti, kuitenkin yritettiin säilyttää niin paljon alkuperäistä kuin mahdollista.Vuosien mittaan on tehty jatkuvasti sellaisia korjauksia ja muutoksia, mitkä ovat olleet välttämättömiä tai tarpeellisia: uusi teak-kansi, moottorin vaihto, uusia purjeita, läpiviennit, lämmitin, instrumentit. Vanhat B&G-instrumentit joutuivat vaihtoon vasta kun olivat täyttäneet 40 vuotta! Turussa pidetyssä Swan Anniversary Regatassa 2006 “Ledalle” myönnettiin “Best Maintained Swan Award”. Talvella 2008-09 “Leda” oli Kokkolassa YBY:n telakalla missä maalattiin kyljet, ruffi ja istumalaatikko ja käsiteltiin vedenalaiset osat. Työ onnistui erinomaisesti. Venettä käytetään pääosin retkipurjehdukseen Itämeren alueella, mutta muutamaan kilpapurjehdukseen osallistutaan vuosittain.


Klikkaa kuvaa

  • S/Y Marimba

    Blue Bird 25

  • S/Y Marimba

    Blue Bird 25

  • S/Y Marimba

    Blue Bird 25

Marimba

Vene poikkeaa muista sarjavalmisteisista BB 25:ta kevyemmän rakenteensa (n. 500 kg) ansiosta. Rakennuttaja Per-Olof Karlsson toimi Lloyd´s Registerin Turun konttorin tarkastajana, ja laati m.m. rakennelaskelmat Eivind Stillin Finn Fire 33 varten (prototyyppi voitti ¾-tonnareiden MM-kisat 1977). Finn Firestä Karlsson sovelsi Blue Bird 25:n runkoon ja kanteen stringerimodulin ja Rowing-mattoa, jotka muista BB25:tä puuttui. Täten tästä "one off-sarjavveneestä" tuli kevyempi ja noudattaa aika tarkkaan S&S:n alkuperäislaskemien painoa. Kevyedestä johtuen veneesen lisätttiin n. 100 kg kölipainoa evään alaosaan. Vene on siis todennäköisesti muita sarjarakenteisia sisariaan jäykempi. Myöskin sisustus poikkeaa jonkin verran muista sarjaveneistä ja on silloisen Turun venetelakan sisustajan rakentama. Karlson osallistui itse aktiivisesti veneen rakentamiseen.

Alkuperäinen omistaja kilpaili alkuvuosina aktiivisestei, sen jälkeen vene on ollut matkailukäytössä.

S&S-historiaa ajatellen on ehkä kiinnostavaa että BB25 rakennettin Lloyd´s Registerin pienvenessäntöjen mukaisesti. LR:n Turun konttori oli aktiivisest mukana koko suunnittelu- ja valmistusprosessin aikana (ensimmäinen BB 25 esiteltiin Helsingin venemessuilla vuoden 1973 alussa). Alkuperäisomistaja toimi Lloyd´s:in yhteyshenkilönä, ja kun ostin veneen sain kaksi paksua Monopolmappia joissa on ilmeisesti täydellinen luokituslaitoksen, S&S:n ja telakan kirjeenvaihto veneen suunnittelusta aina sarjvalmistukseen. Aineistosta löytyy m.m. yksityskohtaiset linja-, riki ja eri yksityiskohtien rakennepiirustukset, materiaalspesifikaatiot y.m.


Klikkaa kuvaa

  • Martha

    Martha

  • Martha

    Martha

  • Martha

    Martha

  • Martha

    Martha

  • Martha

    Martha

Martha

Swan 37 Martha rakennettiin Nautorilla 1972 runkonumerolla 042. Vene kuljetettiin suoraan Englantiin Cronwalliin ensimmäiselle omistajalleen William James Rogersille. Vene sai nimekseen ”Cornish Chough” Cornwallin kansallislinnun mukaan. Vene rekisteröitiin Falmouthin satamassa toukokuun 23. 1972 numerolla 342545.

Philippe Daudi osti veneen Ruotsiin keväällä 1994. Vuosina 1996-98 Philippe teki veneeseen perusteellisen kunnostuksen, johon hän sai ohjeita Nautorin Lars Strömmiltä. Pohja hiottiin ja epoksikäsiteltiin, laidat ja kansi maalattiin Awlgrip maalilla. Vene sai kunnostuksen yhteydessä nykyisen sinisen värinsä ja kansi päällystettiin teakillä. Kiinteä riki uusittiin, moottori peruskunnostettiin ja sisätilojen puupinnat lakattiin.

Vene purjehti Ruotsissa vielä useita vuosia ennen kuin nykyinen omistaja vuonna 2012 sai vihjeen myyntiin tulevasta klassikko S&S Swanista. Veneen silloinen omistaja oli jo ehtinyt ostamaan itselleen seuraavan, suuremman kokoluokan Swanin ja joutui nyt luopumaan 37:sta.

Vene purjehdittiin Suomeen syksyllä 2012 reippaiden tuulten saattelemana. Toinen legi Tukholman Djuröstä Suomen puolelle Utöseen sujui kaksi tuntia arvioitua nopeammin. 37 osoitti loistavat purjehdusominaisuutensa. Vene pysyi ruorimiehen käsissä hyvin ja syvän runkomuodon ansiosta kulku oli rauhallista isommassakin aallokossa. Keväällä 2013 vene sai uuden nimen Martha.

Venettä on kunnostettu vähitellen perinteitä kunnioittaen ja vuosinen varrella kertynyttä varustusta on pyritty yksinkertaistamaan. Jokainen purjehdus Swan 37:lla opettaa jotain uutta. Marthan ruorissa tuntee nöyryyttä S&S veneiden rikasta historiaa kohtaan ja veneen hienot purjehdusominaisuudet nostavat suupielet hymyyn. Marthalla on todellinen ilo purjehtia.


Klikkaa kuvaa

  • Merike

    Merike

Merike

Merike on tyypiltään Antilla 30. Vene on valmistunut vuonna 1981 ja lienee viimeinen Esko Antinojan AA-Boatin rakentama Antilla. Vene siirtyi jo vuonna 1984 ensimmäiseltä omistajalta seuraavalla, joka puolestaan purjehti sillä vuoteen 2011, jolloin nykyinen omistaja hankki veneen. Tällöin veneen nimi Merike II lyheni nykyiseen muotoonsa.
Veneen sisustus on suunniteltu cruising-käyttöön ja eroaa joiltakin osin normaalista Antillasta. Sisustuksessa ei ole käytetty lujitemuovimoduleita, vaan mahonkivaneriset kalusteet on laminoitu suoraan runkoon kiinni. Etulaipio on heti maston takana ja sen taakse, stypuurin puolelle, on rakennettu erillinen WC-komero. Sisustuksen on mahdollisesti rakentanut V. Honkasalo Sammatista.

Takila on tuettu kaksilla sivuvanteilla, jotka kiinnittyvät samaan rustiin, joka puolestaan ankkuroituu päälaipioon. Alkuperäinen puomi on vaihdettu modernimpaan ja rullalla olevan keulapurje on WB-Sailsin 140%:n rolleri. Keulapurjeen jaluspisteitä voi säätää taljalla kaukalosta. Keulapurjeen käsittelyn helpottamiseksi vinssit on vaihdettu Anderssenin 40 ST-vinsseihin.

Veneen alkuperäinen Vire-moottori vaihtui omistajanvaihdoksen myötä Volvon 2002:een, joka oli käytössä vuoteen 2006 asti. Nykyinen kone on Beta-Marine 20. Meriken kotisatama on Vuosaaren Venekerho.


Klikkaa kuvaa

  • Nefertiti

    Nefertiti

  • Nefertiti

    Nefertiti

Nefereti

Nefertitillä on facebooksivut . Siellä on runsaasti kuvia, mm. lehtijutusta, kun Rod Stephens vieraili Vatorilla 1966. S/Y Nefertiti on Sparkman & Stephensin suunnitelma numero 1710, 1969 Vatorin telakalta Jollaksesta valmistunut meriristeilijä. Alkuperäinen nimi Palomita.


Klikkaa kuvaa

  • S/Y Paloma, Blue Bird 25

  • S/Y Paloma, Blue Bird 25

  • S/Y Paloma, Blue Bird 25

Paloma

S/Y Paloma on S&S:n suunnittelema ja Sandel & Mäntymäen veistämöllä Turussa rakennettu 25-jalkainen varttitonnari, tyyppimerkinnältään Blue Bird 25. Olemme Paloman neljäs miehistö purjehtien Palomalla kesästä 2011 alkaen. Edellisellä omistaja nautti Palomalla purjehtimisesta 17 vuoden ajan, jolloin Paloma sai toimia myös satunnaisesti koulutusveneenä. Tiettävästi Paloma on purjehtinut nuoruudessaan aina Färsaarille asti. Historiansa aikana vene on kertaalleen ristitty uudelleen.


Klikkaa kuvaa

  • Pohjanneito

    S&S Swan 37, rungon numero 12, valmistunut 1970

Pohjanneito

Vene on S&S Swan 37, rungon numero 12, valmistunut 1970, tilaajalle Göran Lundberg Tukholmaan aktiiviseksi kilpapurreksi. Nimi oli Victoria (kruununprinsessa on nuorempi ja sai nimensä veneestä, vaikka toisinpäin mainitaan). Lundberg osallistui mm. One Ton Cupiin Australiassa 1973. Vene kuljetettiin kaiketi rahtilaivalla sinne. Seuraava omistaja oli Felix Folkebo 1975 paikkeilla, ehkä vain vuoden ja prof. Martti Pulkkinen osti veneen 1978 Suomeen (TPS). Hän purjehti mm. Välimerelle ja takaisin. Antti Mälkönen osti 1980-luvun alkupuolella veneen Helsinkiin (HSK) ja Kimmo Vasenius 1997 Turkuun (TPS) ja vaihtoi nimeksi Pohjanneito.


Klikkaa kuvaa

  • Sunchaser

    Sunchaser

  • Sunchaser

    Sunchaser

  • Sunchaser

    Sunchaser

Sunchaser

S&S Swan 43, Sunchaser on Nautorin Pietarsaaressa rakentama ja Sparkman& Stephens suunnittelema laadustaan ja purjehdusominaisuuksistaan maailmankuulu perinteinen purjevene. Vene on valmistettu 12/1969 tyypiltään S&S Swan 43, no 20. 70-luvulla vene on kuulunut St Francis Yacht klubiin, jossa se on kilpaillut menestyksellä mm Big Boat series kilpailuissa ja saanut niistä kunniamainninan ja kyltin veneeseen. Vene on varustettu kilpailukäyttöön ja siinä on titaanista tehdyt päävinssit kannella. Vinssit ovat kytketty yhteen, joten käännökset ja purjeiden säädöt voidaan tehdä nopeasti. Miehistönä tässä venessä on ollut 9-11. Keulakannella 2-3, keskiveneessä 3, isopurjeensäätö istuinlaatikosta, ruorimies, navigaattori ja kippari. Kilpailut San Franciskon lahdella tapahtuivat ykeensä 20-25 solmun tuulessa,mutta joskus yltyi 35 solmuun. Silloin paikat ja purjehdustaito saattoi olla kovilla.

Tuonti Suomeen

Sunchaser on hankittu 2009 San Franciscon pohjoispuolelta Coos Baysta. Sieltä se tuotiinttiin maantiekuljetuksena USA:n itärannikolte ja sieltä edelleen laivalla Raumalle ja Paraisille kunnostettavaksi.

Kunnostus

Talven 2010 aikana vene koki täysremontin. Kannen tiikkipinnoitus uusittiin. Sisustuksessa uusittiin kokonaisuudessaan kattopaneelit, joitakin kappeja ja ovet. Osa seinien vaneerien pinnoituksesta oli vaurioitunut niin, että ne oli uusittava. Lattiat olivat kuluneet pahoin, mutta Nautor on aikoinaan tehnyt turkkilevyvanerit massiivi tiikistä, joten ne pystyi hiomaan ja lakkaamaan uuden veroiseksi.

Tekniikka

Tekniikka korjattiin niiltä osin kuin se oli tarpeellista. WC:n korjattiin täysin ja veneeseen lisättiin uusien määräysten mukainen septitankkijärjestelmä. Kromatut osat pinnoitettiin uudelleen. Mittaristot kunnostettiin alkuperäiseen asuun. Käytöstä poistunut Loran-C järjestelmä ja radiosuuntima laitteisto korvattiin uudella GPS navigaattorijärjestelmällä. Moottori oli hyvässä kunoossa ja viimeisellä moottrorilla Perkings 4-108 oli ajettu vain 470 h 20 v aikana ja siihen uusittiin vain pakoputkiston äänenvaimennin.


Klikkaa kuvaa

  • Scorpio

    Scorpio

  • Scorpio

    Scorpio

  • Scorpio

    Scorpio

Scorpio

S/Y Scorpio on juuri päättänyt 16 vuotta kestäneen maailmanympäripurjehduksen ja vene on käynyt läpi perusteellisen kunnostuksen ja on nyt myynnissä.

Runsaasti lisätietoja saa osoitteesta: www.scorpiosail.com


Klikkaa kuvaa

  • Tiger Lily
  • Tiger Lily
  • Tiger Lily
  • Tiger Lily
  • Tiger Lily
  • Tiger Lily
  • Tiger Lily

Tiger Lily

The history of Swan 47/066 "Tiger Lily", ex. "Alicadoo" (British flag), ex. "Seaway Lady" (Swedish flag). Tiger Lily was launched in June 1982. She started her life under swedish flag and with the name Seaway Lady, homeport Gothenburg. She was sold already in November 1982 to an owner from Northern Ireland and had to change her name because the name Seaway Lady could not be registered under her new flag. Her new name became Alicadoo. Between 1983 and 1989 Alicadoo did 6 trans atlantic trips with Peter "Stokey" Woodall as skipper. Her homeport was Villamoura in Portugal. Alicadoo did also make several trips to the Azores from her homeport. On one of these trips she became "famous" as she was part of the filming of the RYA Yachrmaster video nr. 3. In August 1989 Alicadoo was bought by me. Our first sail together was from Villamoura to Southampton, UK. It was late October so we started life together with very rough weather. We arrived in Southampton under finnish flag and the new name of Tiger Lily. The flag and name was changed outside Cabo Finisterre in a force 10 storm. During the years I have owned Tiger Lily I have made 6 trans atlantic trips from Europe to the Caribbean. One of these was the cruise to celebrate Columbus 500 years since the discovery of the Americas. I have also visited Horta, Azores 4 times. Today, even with more than 130.000 nm on her log, Tiger Lily is in better shape than new after a big refit in 2008-11.


Klikkaa kuvaa

  • Voila

    Voila

  • Voila

    Voila

Voila

IW31 rakennusvuosi 1969, runkonumero 40, IW-varvet Henån, Ruotsi Ensimmäinen omistaja: Erik Boding Lidingö, Käppala Båtsällskap 1969 - 1975 Toinen omistaja: Claes Regeheim, Tukholma, Gröndals Båtklubb 1975 - 2006 Nykyiset omistajat: Turun pursiseura 2006 -